Inloggegevens vergeten?

Jaaroverzicht Plons 2023

Geplaatst op 30-10-2023  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Diana de Winter

Het kan je bijna niet zijn ontgaan. Stichting Plons bij de WSVR hoort er helemaal bij. En dat is precies de bedoeling: het samenbrengen van mensen met en zonder beperking in een zeilboot. Om deze doelstelling te realiseren is iedere bijdrage waardevol.

Van de grote glimlach van de deelnemers, de handjes uit mouwen van de vrijwilligers tot aan de financiële bijdrage van de sponsors. In de afgelopen jaren zien we dat veel WSVR-leden ambassadeurs van Plons zijn geworden en dat is natuurlijk fantastisch. Dit nieuwsbericht neemt je in vogelvlucht mee in het jaar van Plons.

Het Plons seizoen 2023 kende veel hoogtepunten. We hebben in vele opzichten de wind mee. Maar soms is het ook even laveren. Echte zeilers kunnen dat.

Robert de Winter voorzitter

Begin 2023 heeft Robert de Winter het voorzitterschap van Plons op zich genomen. In een mooi interview met vertrekkend voorzitter Mark van der Heijden lees je meer over het ontstaan van Plons en wat hem drijft: www.plons.nl/interview-mark-van-der-heijden/

Een echte Plons film

Het Plons gevoel is niet altijd goed uit te leggen. We doen natuurlijk wel ons best. Dankzij speciaal daartoe ter beschikking gestelde fondsen, konden wij een echte Plons film laten maken: ‘Samen zijn wij Plons!” www.plons.nl/film-samen-zijn-wij-plons/

Plons wint Sneekweek

Het wedstrijdzeilen, Unified Sailing wordt steeds meer volwassen. Sinds enkele jaren doen Plons zeilers mee op het topniveau van het aangepast zeilen. Tijdens de Sneekweek 2023 voor het eerst ook met de vlootschouw, wat een belevenis! WSVR-leden en Plonsers Natalie Tuinenburg, Gerard van Drunen, Marita Smits van Waesberghe en Henri Franken hebben in Sneek iets bijzonders beleefd … de Friezen verslagen en even goede vrienden gebleven. Dat is zó Plons. Je leest het hier: www.plons.nl/plons-unified-zeilteams-winnen-sneekweek-2023/

Special Olympics Unified Sailing Regatta in Rotterdam

Het hoogtepunt van het Plons seizoen vindt plaats in september. De Special Olympics Unified Sailing Regatta Rotterdam 2023 wordt dit jaar door Plons georganiseerd. Een evenement van 3 dagen vereist veel voorbereiding. De WSVR heeft hierin optimaal meegedacht. En vele WSVR-leden kwamen helpen met zowel het wedstrijd- als het walprogramma. Het was een groot feest! www.plons.nl/ik-ga-voor-de-overwinning/

Na de spectaculaire openingsceremonie was er een speciaal woord van dank voor Plons vrijwilliger en WSVR-lid, Foeke Brouwer. Hij heeft aan de wieg gestaan van wedstrijdzeilen met Plons deelnemers. In zijn tijd was dat echt uniek. Hij zeilt niet meer met Plons, maar blijft natuurlijk een Plonser voor het leven.

Seizoensafsluiting & vrijwilligersavond

Tussen april en oktober zeilden honderden vrijwilligers en deelnemers met Plons. Doordeweeks op dinsdag en donderdag komen schoolkinderen uit het speciaal onderwijs en zeilen ook kwetsbare groepen mee. Het zeilen met individuele deelnemers is elke twee weken op zondagmorgen. Op 22 oktober beleefden de deelnemers hun laatste zeildag van 2023. Met een lach en een traan hebben we het seizoen afgesloten. Volgend jaar in april gaan we weer van start, hopelijk met de nieuwe boten. Want die waren dit jaar vertraagd.

We hebben ruimte voor nieuwe deelnemers en voor vrijwilligers. Ben je erbij? Schrijf je dan in via www.plons.nl

De afsluiting van het Plons seizoen 2023 is traditioneel de Plons vrijwilligersavond. Die vindt dit jaar plaats op donderdag 16 november in het clubhuis. Ben je niet via de Flessenpost uitgenodigd, maar wil je er wel je bij zijn, laat het dan weten via ofni.[antispam].@plons.nl

Plons verlanglijstje 2024

We zijn ontzettend blij met onze thuishaven. En we kijken nu al uit naar het nieuwe Plons seizoen 2024. We delen alvast ons verlanglijstje met jullie:

• deelname aan reguliere wedstrijden op de plas
  • meer deelnemers blij kunnen maken met een gratis zeiltocht
  • meer vrijwilligers verwelkomen

plons-groepsfoto-special-olympics-3-sept-2023